België (2005): City-trip Gent

Reisinspiratie: Weekendje weg met Anja in Gent ter ere van ons 12,5 jaar trouwen op 16 april 2005. Aansluitend een bezoek gebracht aan Nathalie, een oud-collega van Anja bij de BASF.

Gent

We logeren in het Hotel Sofitel Gent Belfort, in het hartje centrum van Gent, net naast het middeleeuwse stadhuis. Als we om 20.00 uur aankomen met de auto lunchen we in een van de vele restaurants van Gent, Taverne ’t Verleden, op de korenmarkt. De volgende dag lopen we de VVV-route van interessante bezienswaardigheden als: het Belfort, een 14e eeuwse wachttoren met het “secreet”, het klokkenmuseum, de beiaard en de vergulde draak (5 meter en 455 kilo) als winddraakje; de Sint Baafskathedraal (14-16e eeuw) met fraaie glas in lood ramen; de burght Gravensteen, met een verzameling wapenuitrustingen/wapens en foltertuigen, en het s’avonds prachtig verlichte stadhuis van Gent. Gent is een mooie stand, maar vanaf 12.30 uur is het niet meer droog geweest. Na een dak boven ons hoofd gevonden te hebben in het volksmuseum Het huis van Alijn en diverse kerken, besluiten we te lunchen in het Groot Vleeshuis, gelegen aan de Groentenmarkt. Deze fraaie lokatie is van vleesmarkt omgebouwd in restaurant, en het eten is er prima. s’Avonds eten we in restaurant “De Beiaard”.

De Belgische kust

De volgende dag rijden we met de auto van Gent naar de kust, richting Oostende. In De Haan maken we een strandwandeling, lekker uitwaaien in de wind. Gelukkig weten we op de terugweg de plek in de duinen nog te vinden waar achter de auto staat. Daarna doorrijden naar het plaatsje Blankenberge, waar we lunchen in Bistro Valentine, gelegen vlakbij de markt. Een prima plek voor om zeevruchten te eten !

BASF-collega van Anja

Anja heeft afgesproken om bij haar oud BASF collega langs te gaan als we in de buurt zijn, en Gent is maar een half uur rijden. Dus rijden we op de navigatie naar het gehucht Zwevezele, in de buurt van Brugge, waar Nathalie, haar man Peter en dochter Lore wonen. Peter haalt ons op in het centrum, want ze wonen erg afgelegen en hun straat staat op geen enkele kaart. Men is erg blij dat we er zijn, en de koffie met gebak staat al klaar. Dochter Lore ziet er gezond uit en is erg rustig. Nederlanders hebben blijkbaar een rustgevende invloed op haar !! Na het bekijken van de, door hen zelf persoonlijk verbouwde, oude boerderij rijden we na een uurtje of twee weer richting Nederland. Als we rond 20.00 uur in Engelen Pa en Ma van Schilt opgehaald hebben, zijn we rond 22.00 uur thuis. Moe maar voldaan.