Canada (2006): Rondreis West-Canada

Reisinspiratie: 19 daagse rondreis met Anja gedurende de vakantie in september 2006. Reisorganisatie: Askja Reizen.

De rondreis

Rondreis_canada De rondreis door West-Canada begint in Vancouver (Britisch Columbia) en eindigt in Calgary (Alberta). Per ferry gaan we van Vancouver naar Vancouver Islands, dat net zo groot is als Nederland en voornamelijk bestaat uit regenwoud. Na Vancouver Island doorgetrokken te zijn, nemen we de boot door de Inside Passage (fjorden aan de westkust van Britisch Columbia) welke ons 500 kilometer hogerop naar Prince Rupert brengt. Hier op het vaste land komen naast de meren ook de eerste bergen in zicht. Door het Jasper National Park, waar de Canadese Rocky Mountains liggen, rijden we via Jasper en Banff (Canmore) naar Calgary, waar we weer opstijgen naar Nederland. In totaal hebben we dan 3.200 kilometer gereden door prachtig fraaie, weidse landschappen.

Vancouver

De stad Vancouver kun je het best verkennen met de hop-on-hop-off Sightseeing City Tour, welke ons o.a. naar Stanley Park, met 405 hectare het grootste stadspark, brengt. Hier ligt ook het Vancouver Aquarium, waar de zeldzame witte Beluga’s te bewonderen zijn. Na de stoomklok in Gastown, de oudste wijk van Vancouver, zoeken we het op in hogere sferen: het 167 meter hoge uitzichtplatform (lookout) van het Harbour Centre, welke alleen via een snelle buitenlift te bereiken is. Van hier uit heb je een perfect uitzicht over de stad, het Waterfront en de vijf zeilen van Canada Place, het oorspronkelijke Canadese paviljoen van Expo ’88. Om ons te verdiepen in de indiaanse oorsprong bezoeken we het Museum of Anthropology van de University of Britisch Columbia. Originele totumpalen en Longhouses van de Haida-stam en andere westkust-indianenstammen, en het grote houtsnijwerk van Bill Reid, voorstellende De raaf en de eerste mensen, zijn de voornaamste bezienswaardigheden. Best wel indrukwekkend om te zien hoe het hier vroeger geweest moet zijn.

Vancouver Island

De ferry vaart van Tsawwassen naar Victoria, de pittoreske hoofdstad in Engelse stijl van Vancouver Island. Het Empress-hotel en het Parlamentsgebouw, maar ook de Inner Harbour getuigen van de Engelse invloed op deze plaats. Vanuit de haven gaat we whale-watchen met een zeer snelle speedboot, en ver uit de kust komen we bij een vijftal Pacific Gray Whales die vlakbij onze boot rondzwemmen. Op de terugweg spotten we vanuit de boot een tweetal Whitehead Bald Eagles welke bovenin de boom rustig hun prooi uitzoeken. Gaaf ! Terug op het land zijn The Butchart Gardens, een groot aantal zeer fraaie en kleurrijke (Engelse) tuinen, ook indrukkend en zeker een bezoek waard. En niet te vergeten het Royal Britisch Columbia Museum met als thema’s antropologie en natuurwetenschappen. En met name dat laatste is op een heel onconventionele en praktijkgerichte wijze weergegeven. Vancouver Island is ongeveer zo groot als Nederland, en is voor 60% bedekt door (ondoordringbaar) regenwoud. We blijven dan ook net name aan de oostkant van het eiland, en via Nanaima, Campbell River en Port McNeill rijden we steeds meer naar het noorden. Maar uiteraard bezoeken we ook de regenwouden in het Strathcona Provincial Park , het oudste en grootste natuurreservaat van britisch Columbia. Met name de Lupin Falls Trail is een fraaie korte wandeling door deze indrukwekkende fauna vol het zeer hoge naaldbomen, groene varens en mossen, kleine beekjes en heuse watervallen. Jammer alleen dat houtkap hier op grote schaal plaatsvindt (met alle risico’s vandien).

Inside Passage

De BCFerry The Queen of Prince Rupert vaart de 500 kilometer lange waterweg (Inside Passage genaamd) door het fjordenlandschap van de westkust in zo’n 18 uur, van Port Hardy tot Prince Rupert. Een hele zit op deze kleine veerpont (de grotere is vorig jaar hier gezonken), maar het is de moeite waard. Gelijk al in het begin worden we begeleidt door een school van minstens vijftig dolfijnen die in de boeggolf van het schip meezwemmen en springen. Een unieke ervaring !!. Het fjordenlandschap is mooi, maar veel van hetzelfde, dus we zijn blijk als door de speaker aangekondigd wordt dat een aantal Orca’s gesignaleerd zijn. Ook deze springen uit het water op, om met weer gespetter weer onder water te verdwijnen. Maar zoals gezegd, 18 uur op een veerboot is een hele zit, dus we zijn blij als we om 01.00 uur middernacht (vanaf 04.30 uur vanochtend !) weer van boord kunnen.

Highway 16 en Yellowhead Highway

De Highway 16 brengt ons bij het Diana Lake Provincial Park, met schitterende vergezichten over het meer, zeker in het zonnetje. Naarmate we verder rijden langs de Skeena River worden de besneeuwde bergen steeds groter, en het natuurschoon steeds indrukwekkender. Vooral de bergtoppen van de Seven Sisters Peak blijven bij. Wat ook bij blijft is de zwarte beer die we vlak voor onze overnachtingsplek Smithers zien. We rijden snel terugrijden en benaderen hem tot op 100 meter in het weiland (vanuit de auto). Maar als de beer zich opricht richting ons lijkt het ons raadzaam om snel de achteruit te vinden !! De Yellowhead Highway brengt ons verder naar Prince George, en deze honderden kilometers lange weg is bijzonder fraai en afwisselend door de berken met verschillende stadia van herfstkleuren. Met name het gedeelte rond Houston spant de kroon. En niet te vergeten de spectaculaire wildwaterval Rear Quard Falls. Echt gaaf om te zien. Hier gaan een viertal rafters te water om de wildwaterstroming te bedwingen. Tevens is dit de bovengrens van de 800 mijls zalmentrek die ieder jaar vanaf de Pacific Ocean plaatsvindt.

De Rocky Mountains

Nog maar net in de provincie Alberta betreden we (de (tolhuisjes van) het Jasper National Park, het grootste beschermde park in dit gebied en toegangspoort tot de Rocky Mountains. De Maligne Canyon bewandelen we vanaf bridge 5, zo’n 2,7 kilometer. Spectaculaire, tot 55 meter diepe, ravijnen met naaldbomen op de hellingen en besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Ook het verdwenen meer Medicine Lake (het water sijpelt door de bodem weg in de herst) is indrukwekkend, zoals trouwens de hele Maligne Road. Echt een aanrader. In Jasper gaan we met de Jasper Tramway, een kabellift die ons 1000 meter omhoog brengt naar de top van de Whistler Mountain (erg koud, maar mooi uitzicht over het dal), en ook een andere berg, Mount Pyramid is indrukwekken, zij het dan van onder gezien in het avondrood. Als we via de mooiste weg van Canada, de Icefields Parkway richting Banff rijden stoppen we bij het Columbia Icefield, de grootste massa ijs (325 vierkante kilometer) van de Canadese Rockies. Hier maken we een sneeuwbusrit op de Athabasca Glacier, een geltsjer met een ijsdikte van 300 meter. Een Icecat met gigantische wielen daalt eerst 32% naar beneden, om ons vervolgens af te zetten bovenop de gletsjer met weidse uitgezichten op de diepgroene kleuren van twee andere gletsjer en ijsmassa’s waar je ook kijkt. Heel fraai (en koud). Via tussenstops bij de potholen van de Mistaya Canyon, de Bow Pass op 2.088 meter hoogte en het Peyto Lake View met uitzicht op het turkoois meer, rijden we door naar Banff. Onder andere bekend om het (inderdaad heel fraaie) Lake Louise en het in de bergen gelegen Fairmont-hotel. Om niet te spreken van Lake Minnewanka, een polulaire BBQ-plaats voor de lokale bevolking waar je urenlang kunt lopen. En alles uiteraard temidden van besneeuwde bergen zover je ziet.

Golfen

En als je dan in de buurt ben van een van de top 50 Canadese golfbanen, dan is een dagje golfen natuurlijk een must. Kananaskis Country Golf Club is de perfecte lokatie, ingesloten tussen de bergen, met gletsjer-riviertjes en behoorlijke hoogteverschillen, en natuurlijk prachtig uitzicht. Genieten. Anja rijdt onze electrische wagen en een Canadees echtpaar en een donkere man uit Barbados met Kerstmuts vormen de flightgenoten. Het het gaat super goed, twee birdies (1 onder PAR) met kansen op nog twee. De dag kon dus niet meer kapot !! Maar helaas zit de vakantie er dan weer op. Onderweg naar Calgary nog even de Hall of Fame van de Olympische Spelen van 1988 bezocht, voordat we via Toronto weer terugvliegen naar Nederland. Een hele ervaring rijker !!!

Klik hier voor nog meer reisinspiratie !

Reisverslag Download reis_canada_2006.pdf

1 thought on “Canada (2006): Rondreis West-Canada

1. Hoi,

Indrukwekkende site heb je hoor!! En ontzettend veel landen heb je al bezocht. Om jaloers op te worden.
    Zelf heb ik met mijn gezin vorig jaar een rondreis door West Canada gemaakt. Een beetje vergelijkbaar met jou reis aldaar. We hebben er ook een mooie site over gemaakt. Mocht je interesse hebben…