Egypte (2008): City-trip Cairo

Reisinspiratie: Twaalf dagen met Anja op Cyprus, met een dag-excursie naar Cairo in Egypte in april 2008.

Cruise

Vanuit Cyprus zijn we de vorige dag met het cruiseschip “Sapphire” naar Israel gevaren, en de nacht erna vanuit Israel naar Egypte. We hebben een goede hut met uitzicht op het water, en ook op de boot is er vertier genoeg op de tijd door te komen. s’ochtends vroeg arriveren we in de havenstad Port Said, waar we net te laat aankomen om snel naar binnen te mogen. Met als gevolg: ruim twee uur wachten buitengaats voordat het schip de haven wordt binnengeloodst. Met als gevolg dat de bussen ook die tijd op hun passagiers moeten wachten, en het hele programma (het is tenslotte 3 1/2 rijden naar Cairo) in de soep dreigt te lopen. Maar gelukkig kunnen Egyptenaren ook goed organiseren !

Per bus naar Cairo

De 12 bussen verlaten Port Said in kolonne en onder begeleiding van de Tourism and Antique Police, en hoe ! De bussen (wij zitten in de eerste bus en kunnen het dus mooi volgen) worden voorafgegaan door een motoragent, een geluidswagen met gillende sirene, een politiewagen en tenslotten een pickup-truck met achterin vier met karabijnen bewapende en gehelmde politiemannen. Onderweg worden alle kruispunten afgesloten en uiteraard rijden we door alle rode verkeerslichten heen in de stad. En ook buiten de stad op de snelweg worden vrachtwagens met gillende sirene naar de rechterkant van de weg gedrukt voor een snelle (en velilige) doorgang. Kortom, we worden als echte VIP’s behandeld en erg leuk om een keer mee te maken !

Boottocht op de Nijl

In Cairo aangekomen lunchen we op een tweetal luxe cruiseships. Na de ontvangst met typische Egyptische muziek kunnen we het buffet aanvallen, voorzien van lokale Egyptische lekkernijen. Tijdens het buffet steekt het schip van wal en varen we een stukje over de rivier de Nijl, terwijl binnen in het schip een buikdanseres, een orginele Egyptische danser en muzikanten de aanwezigen vermaken.

De Pyramides

De bussen brengen ons naar de rand van de stad Cairo, waar het Giza-plateau met de drie pyramides in de woestijn staan. De Great Pyramide of Gizeh is de grootste van de dire, en van dichtbij erg indrukwekkend. Ongekend hoe men die zware rotsblokken zo lang geleden op elkaar hebben wete te krijgen. In de verzengende hitte lopen we om de pyramiedes heen, en houden we de kameeldrijvers van ons af. Je weet immers wel hoeveel het kost om op een kameel te komen, maar ze zeggen er niet bij hoeveel het kost om er weer af te komen !! En dat geldt ook als een Egyptenaar met je eigen camera een fot van je maakt, en je vervolgens mag onderhandelen om je iegen camera terug te kopen ….  Een eindje verderop bewonderen we de Sphinx, eeuwenlang de bwaker van de begraafplaats. Ook hier moet je de Egyptische verkopers van je afhouden, maar ze zijn niet meer zo agressief als de vorige keer toen ik hier was. Het aantal toeristen is beduidend toegenomen, dus keuze genoeg voor hen om wat te verkopen !

Egyptisch Museum

De laatste tussenstop voor onze terugreis is het National Archaeological Museum bij Tahrir (Liberty) Square. Hier is de hele oude historie van 50 eeuwen Egyptische geschiedenis verzameld, en onze gids laat ons met name de opgravingen uit de pyramide van Koning Toth zien, waaronder het wereldberoemde masker van Koning Tutankhmun. Het museaum sluit om 19.30 uur (17.30 uur lokale tijd) en de kolonne bussen rijdt de 3 1/2 uur weer van Cairo naar havenstad Port Said. En naatuurlijk weer onder politiebegeleiding met zwaailichten en sirenes. Egypte weet dat tourisme haar tweede inkomstenbron (na het Suezkanaal) is en dat veiligheid en snelheid heel belangrijk zijn voor de continuiteit. Ga zo door !!

Klik hier voor nog meer reisinspiratie !