Verenigde Staten (2019): Rondreis Alaska

Rondreis van 17 dagen per auto door Alaska

Rondreis Alaska

Aankomst per vliegtuig op Ted Stevens International Airport in Anchorage (E). Daarna rondreis per Toyota Camry van 3.200 kilometer naar Denali National Park (dag 2), Fairbanks (dag 4), Glennallen (dag 5), Valdez (dag 6), Matanuska Glacier View (dag 8), Palmer (dag 9), Seward (dag 11), Homer (dag 13) en vervolgens Anchorage).

Anchorage

Hoofdstad Anchorage is het startpunt van onze rondreis door Alaska. Via een ritje door de stad (zonder duidelijke borden en veel one way roads) bereiken we het Alaska Native Heritage Center, waar we een goed inzicht krijgen hoe de verschillende inheemse groepen in Alaska leven. Langs het meer zijn verschillende indianenwoningen te bezichtigen, en ook worden verhalen verteld door de oorspronkelijke bevolking.

Denali National park and Preserve

Vanuit Anchorage is het zo’n 400 kilometer rijden naar Denali National Park. Net buiten het park verblijven we in een resort/camping, want binnen het park zijn nauwelijks voorzieningen. Een bustour van 8 uur naar het Eielson Visitors Centre laat ons de verschillende soorten vegetatie zien: eerst dennen en sparren, en hoger gelegen de uitgestrekte toendra’s met lage beplanting en mossoorten. En natuurlijk de indrukwekkende bergen, met als topper Mount Denali, de hoogste berg van het Noord-Amerikaanse continent. Het is altijd afwachten welke dieren je ziet, maar vandaag hebben we geluk: een kudde rendieren, drie bruine beren en een grizzly-beer. En net buiten het park nog een grote eland langs de weg. Indrukwekkende natuur hier in Alaska.

Fairbanks

Fairbanks is de noordelijkste plek van onze rondreis. En ook de plek waar niet ver daarboven maar liefst 118 branden zijn. Een gebied zo groot als half Duitsland is al afgebrand. En doordat het al weken niet geregend heeft en het og nooit zo warm geweest is in Alaska, blijven de bosbranden voortwoekeren. Gelukkig lopen we zelf geen gevaar. Op Anchorage na stellen de plaatsen weinig voor. Ook Fairbanks heeft enkele duizenden inwoners en je bent dan ook zo uitgekeken. Maar uiteraard bezoeken we wel de enige echte attractie: het University of Alaska Museum of the North. een futurisch gebouw met een interessante collectie over de geologie, cultuur en historie van Alaska.

Glennallen

De tocht naar het zuiden is fraai qua natuur. We rijden de hele tijd langs de Trans-Alaska pipeline. Deze 800 mijl lange oliepijp begint bij Prdhoe Bay in het noorden en eindigt in het zuiden bij Valdez. Net onder de poolcirkel gaat de pipeline over de Tunada-rivier. Halverwege overnachten we in het gehucht Glennalen, bestaande uit een aantal huizen en winkel langs een lange straat. Het hotel is simpel maar goed en het Mexicaanse restaurant ernaast is zelfs prima.

Valdez

De rit naar Valdez gaat over verschillende bergen en passen. En de eerste gletsjers komen in zicht. De Thomson Pass is indrukwekkend met de gletsjer, uitgestrekte velde en de hoge bergen rondom. Maar nog indrukwekkender is de zeearend die naast onze auto op ooghoogte met ons meevliegt ! De haven van Valdez is de belangrijkste haven van Alaska. Het water van de Prince William Sound bevriest niet, waardoor olietankers het hele jaar door kunnen varen. Hier verblijven we twee dagen en maken een boottocht van 6,5 uur naar de Columbia Glacier welke we heel dicht benaderen.

Matanuska Glazier View

Vanuit Valdez rijden we 450 kilometer naar onze volgende bestemming Matanuska Glacier View. Er is maar 1 weg van het oosten naar het westen en deze gaat door en langs de bergen heen. In onze Toyota Camry is het prima rijden en kunnen we van de uitgestrektheid van de natuur genieten. In Glacier View overnachten we voor het eerst in een cottage. Is prima verzorgd naast het prima uitzicht op de bergen.

Palmer

Een behoorlijk eind buiten de stad, aan het eind van een doodlopende weg, ligt naast een rivierbedding de Knik River Lodge. Onderweg er naar toe zien we zowaar een badende eland ! Naast een bezoek aan een oude mijn, als overblijfsel van de goldrush in 1863, hebben we een tocht met een helicopter geboekt. We vliegen langs de berghellingen naar de Knik Glacier, met een landing op de gletsjer zelf. Gaaf om mee te maken en interessant om van de piloot de uitleg te horen over het ontstaan van de gletsjer.

Seward

Helemaal in het zuiden ligt het Kenai Peninsula-eiland, bekend om z’n beren. In het plaatsje Seward verblijven we ook twee dagen en ook hier maken we een boottocht van 7,5 uur door het Kenai Fjords National Park. Onderweg zien we springende Humbback Whales, zeeotters en zeeleeuwen en varen we tot vlakbij de Holgate Glacier en de Aialil Glacier. Natuur in optima forma.

Homer

Weer een behoorlijk stuk rijden naar Homer, en ook hier staan de beren centraal. De zalmtrek begint pas over een week, dus we zijn net iets te vroeg. Op de Homer Spit, een soort pier met allerlei winkels en (vis)restaurants, is het een drukte van belang. Ook een cruiseschip van de Holland America Lijn is hier aangemeerd. Op een wandeling spotten we bovenop een stijger een nest van een zeearend met twee jongen. Leuk om te observeren.

Einde rondreis

Tot slot weer terug naar Anchorage, waar we na een laatste overnachting weer het vliegtuig nemen naar eerst Ijsland en daarna Amsterdam. De rondreis Alaska zit erop. Met ontzettend veel indrukken van de grootsheid van het gebied,zowel qua flora als fauna, realiseren we ons dat we ons in Nederland weer moeten aanpassen. Van 800.000 inwoners op een heel groot gebied naar 17 miljoen op een heel klein gebied. En in Alaska was het al warm met 23 graden, in Nederland is het 40 graden als we terugkomen !

Klik HIER voor alle foto’s !!